КАТЕРИНА
ИВАНОВА ВЕНЕДИКОВА
20 ноември 1942, Скопие
e-mail:
pistache@all.bg
Академична
кариера
Образование
1966 - Магистър по Турска филология, Софийски университет
"Св. Климент Охридски".
Назначение
1966-1972 - Хоноруван асистент, Софийски университет "Св.
Климент Охридски".
1972-2001 - Проучвател в Института по история, БАН.
2001 - Старши научен
сътрудник в Института по история - БАН (продължава).
Академична
квалификация
Научна степен
и звание
2001- Ст.н.с. ІІ
ст. (доцент) в Института по история - БАН, след представяне на
хабилитационен труд "Българите в Мала Азия от древността до
наши дни". Стара Загора / София, 1998, 490 с. + ХVІ с. ил.
Членства в научни
организации и сдружения
Съюз на учените в България;
Българско историческо дружество
Научни специализации в
чужбина
1968 - Алма Ата, Казахстан, 2 месеца на разменни начала между
университета в Алма Ата и СУ "Св. Климент Охридски".
1974 - Тунис, месец и половина, организирано от
Научно-експедиционния клуб.
1976 - Дамаск, Сирия, един месец, спонсорирана от Българския
културен център в Дамаск.
1983/84 - Турция, три месеца по Културната спогодба между
България и Турция, със стипендия от Министерството на просветата
в Турция.
Участие в съвместни
научни проекти
1. Програма "Родопи" (1978-1992 и
продължава).
2. Програма "Гетика" (1990-2007).
3. Контрасти и конфликти "зад кадър" в българското общество през
ХV-ХVІІІ в. (1998-2003).
4. Архитектура, история и култура на хетеродоксните мюсюлмани в
Източните Родопи (2003-2007) - съвместен проект със студенти от
Нов Български университет и научни работници и преподаватели от
други учебни заведения и институти.
Области на научни
интереси
Османотурска и арабописмена епиграфика, османотурска и
арабописмена текстология (ръкописни книги), османотурски извори
за българската история, история на Мала Азия, история на
България, история турския език, ислям (сунизъм, шиизъм,
дервиши), ориенталистика.
Преподавателска дейност
1966-1972
- Софийски университет "Св. Климент Охридски", специалност
Турска филология, лекции и упражнения по практически турски
език; упражнения в теоретичния курс по съвременен турски език
(морфология и синтаксис);
Софийски университет "Св. Климент Охридски", Център за източни
езици и култури, специалност Тюркология:
1984-2004 - лекции и упражнения по османотурска епиграфика в ІІІ
и ІV курс и в магистърската степен (продължава);
1986-1988 - лекции и упражнения по османотурски език;
1997-2003 - лекции и упражнения по Балкански писмени паметници
на турски език в магистърската програма.
Шуменски университет "Епископ Константин Преславски",
специалност Турска филология:
1999-2006 - лекции и упражнения по история на турския език и
историческа граматика във ІІ, ІІІ, ІV и V курс редовно и задочно
обучение (продължава).
2000-2005 - лекции и упражнения по османотурски извори за
българската история във ІІ, ІІІ, ІV и V курс редовно и задочно
обучение.
2001-2004 - лекции и упражнения върху "Хунобългарския
културно-исторически ареал в Европа и Мала Азия", магистърска
степен.
Езици
владее:
османотурски и съвременен турски; ползва: персийски,
арабски, руски, немски, италиански
Подбрана
библиография
А. МОНОГРАФИИ:
-
Българите в Мала Азия от древността до наши дни. Стара
Загора/София 1998 г., 490 с. + ХVІ с. ил.
-
Българи, арменци и караманци в Средновековна Мала Азия.
София: И. К. “Огледало”, 2003, 124 с.
Б. СТУДИИ И СТАТИИ:
-
Имена, свързани с българи в Мала Азия през ХІ в. в един
литературен паметник. – Помощни исторически дисциплини,
3, 1981, 173-182.
-
Сведения за българи в Мала Азия и отношенията им с Анадолски
племена и княжества (ХІ – ХVІ в.). – В: Първи
международен конгрес по българистика, София, 23.V – 3.VІ,
1981 г. Доклади. Българската държава през вековете. 1.
Средновековна бългаска държава. Българската държава през
епохата на капитализма. София, 1982, с. 57 – 69.
-
Върху
езиковите особености на един турски летопис. – Филология,
14-15, 1984, 44-54.
-
Текстологичен анализ на най-ранното сведение за българи в
“Историята на Караман”. – Филология, 17-18,
1987, 88-105.
-
За
личното в епиграфските паметници от Османско време и за
тяхното значение като исторически извор. – В: Личните
документи като исторически извор. София, 1987, с.
177-198.
-
Към
демографската и етническата характеристика на Източните
Родопи по данни на епиграфски паметници. – В: Демографски
и етносоциални проблеми в Източните Родопи. Пловдив,
1988, с. 77-92.
-
Синовете на Абдуллах – Български фолклор, 1996, № 3-4
(= Ислям и народни традиции. Съст. на бр. Л. Миков и
Г. Лозанова), с. 4-20.
-
Два
преписа на Историята на Караман от Ахмед Бей Шикяри,
завършена през ХVІв. – В: Българският ХVІв. С., 1996,
с. 253-273.
-
Печатче
от Пазарджик от 1279 г. по Хиджра (29.VІ.1862 – 18.VІ.1863
г. сл. Хр.). – Нумизматика и сфрагистика, ІV, 1997,
154-157.
-
Един
късен печат на шейх от ордена “Кадирие” – Нумизматика и
сфрагистика, V, 1, 1998, 125-131.
-
Строителен надпис от Археологическия музей в София от 1239
г. по Хиджра (7.ІХ.1823 – 26.VІІІ.1824 г. от н.е.), посветен
на валията на Силистра Мехмед Селим Паша. – В: Годишник
на Националния Археологически Музей. т.Х, 1997, с.
343–356.
-
Село
Душинково (Джанбашлъ),
Джебелско. Тюрбе (гробница)
на Исхак Деде (Дядо
Исхак) с
надгробен надпис от 1218 г. Х. (23.ІV.1803
– 11.ІV.1804г. сл Хр.).
– Родопика, Смолян 1998, № 1, 151-164.
-
Сватбени ритуали, описани в житието на Демир Баба. – В:
Ислям и култура. Изследвания. Съст. и отг. ред. Г.
Лозанова и Л. Миков. (= МЦПМКВ, Съдбата на мюсюлманските
общности на Балканите, ІV). София, 1999. с. 197-249.
-
Епиграфски паметници от Крумовградско. – Родопика,
1999, № 1, 175-184.
-
Името
Караман и песните за Крали Марко и Момчил. – Исторически
архив / Historical Archives.
Год. ІІІ, № 9-10, София, ноември 2000 – май 2001, с.
131-134.
-
Архитектите според някои извори. – В: Културните
взаимодействия на Балканите и турската архитектура.
Международен симпозиум. Сборник от доклади (17-19.V.2000,
Шумен – България). т. 2. Анкара, 2001. с. 773-780.
-
Епиграфски паметници на арабско писмо като извор за
историята на мюсюлманската култура. – В: История на
мюсюлманската култура по българските земи. Изследвания.
Съст. и отг. ред. Росица Градева. (= МЦПМКВ, Съдбата на
мюсюлманските общности на Балканите, VІІ). С., 2001, с.
539-546.
-
Надписи от Археологическия музей в София и връзката им с
паметници от други райони. – Нумизматика, сфрагистика и
епиграфика, 1, София, 2004, с. 205-216, табл. ХХХV –
ХХХVІ.
-
Kültür,
Öğretim ve
Öğrenimle
İlgili
Kitabeler. – In: Uluslararası
Osmanlı ve
Cumhuriyet Dönemi
Türk-Bulgar
İlişkileri Sempozyumu.
11-13 Mayıs
2005. Eskişehir – Türkiye.
s. 275-282.
-
За
Султан Джем и неговия лала и кетхуда Али Бей и отношенията
им с българи в Мала Азия и България. – В: Древните
българи в основите на световната история, материалната и
духовна култура и цивилизацията. Съст. С. Иванов и Вл.
Цонев. София, 2005, с. 231-234.
-
From the Saint`s life of Demir Baba (Father Demir).
Из житието на Демир Баба
(отец Демир).
– В: Хелис, ІV, С., 2005, с. 242-250.
В.
Научни информации,
отзиви, рецензии:
-
Библиография на трудовете на Иван Венедиков. –
Нумизматика и сфрагистика, V, 1, 1998, 6-15.
-
Ахмед Али Паша, Елхадж. Османски политически трактат.
1776-1777. Подг. за печ. (с предговор и анотации) Бистра А.
Цветкова. София. Народна библиотека Кирил и Методий, 1972.
153 стр, 67 л. факсимиле – Известия на Народната
библиотека “Кирил и Методий”. т. ХІV (ХХ), 1976, с. 786
– 788.
Г.
КОРПУСИ ОТ ЕПИГРАФСКИ ПАМЕТНИЦИ:
-
Епиграфски паметници на арабско писмо от
Мелник. – в: Мелник, І, София, 1989, с. 184-207.
-
Епиграфски паметници в Родопите от османско
време. – Помощни исторически дисциплини, 5,
1991, 198-225.
-
Ислямът в района на с. Чифлик в Източните
Родопи (въз основа на данни от епиграфски паметници). – В:
Перпeрек
І. Перперек и прилежащият му микрорегион. Комплексно
изследване на хилядолетен мултирелигиозен център в Източните
Родопи. 10 години НБУ, сб. Съставител: Валерия Фол.
София, 2001, с. 60–79.
-
Към историята на с. Горна Крепост в Източните
Родопи (по данни от епиграфски паметници на арабско писмо.).
– Родопика, 2002, № 1-2, 231-251.
Д. ПРЕВОДИ:
-
Бабичката и чакалът. Опърничавият мъж.
Превод на две народни приказки от персийски език. – В:
Трите драконови яйца. Приказки на източните народи.
Съст. и ред. Б. Друмева. София, 1975. с. 18-20, 31-37.
-
Şumen`de
Layoş
Koşut`un
Evi
ve
Müzesi.
Лайош Коошут и къщата–музей в Шумен. Съпроводник. И.К.
“Огледало”. Унгарски културен институт, София, 1999.
Съставител Дьордь Арато. Ред. Пламен Анакиев. 122 стр.
Преводи на К. Венедикова от български на турски език на стр.
5-16, 29-34 и под всички илюстрации от страница 1 до 100.
E.
СТАТИИ В ПОПУЛЯРНИ И ПЕРИОДИЧНИ ИЗДАНИЯ:
-
И камъкът говори – Нов живот,
Кърджали, год. ХХХІ, бр. 4231, 4233, 4234 (бр. 27, 29 и 30
от 1, 4 и 5.ІІ.1986г.), стр. 3 (доклад, изнесен на научна
конференция по случай 25-годишнината на архива в Кърджали).
-
Епиграфски паметници от източните Родопи. В
с. Чернигово девойка приема исляма. – Родопи, 1989, №
9, 17-20.
-
Надгробна плоча с надпис на арабско писмо и
кръст под него от с. Старово, Кърджалийско. – Родопи,
1990, № 9, 22-23.
-
Житието на отец Демир (Демир Баба) за
родословието му. – Гледища, Разград, бр.
202/30.Х.1990, стр. 5; бр. 203/31.Х.1990, стр. 5. (доклад,
изнесен на научна конференция в гр. Каварна, организирана от
общ. Каварна, музея в Каварна и Софийския Университет, 3 –
5.Х.1989).
-
Джамии в Източните Родопи. – В: Училищно
краезнание, Кърджали, 1996, с. 44-46.
-
Doğu
Rodoplar`da
Camiler
– Родопско равновесие, Кърджали, бр. 1/януари 1999,
стр. 5; бр. 2/февруари 1999, стр. 5; бр. 3/март 1999, стр.
5.
|